Povrchy vozovek s lehkými a středními živičnými úpravami (penetrace hrubé a jemné) trpí během času zvětráním živičného pojiva, vytváří se trhlinky mezi zrny kamenné drtě a ty se vydrolují. Působením vody a střídáním teplot během celého ročního období se uvolňování zrn z povrchu vozovky urychluje a postupně se vytváří výtluky. Živičné vozovky s kryty ze směsi kameniva zavřené zrnitosti (koberce) nepodléhají v takové míře rozrušení povrchové vrstvy. U vozovek tohoto druhu však můžeme pozorovat nadměrný obrus způsobený dopravou.
Tomuto předčasnému poškozování a opotřebovávání živičných vozovek je možné předejít. Jednou z metod je technologie živičných kalových zákrytů, pocházejících ze Spojených států amerických s názvem SLURRY SEAL. V doslovném překladu to znamená kalová pečeť. Tato technologie se používá nejen na živičné kryty (koberce), ale i na penetrace, kde touto metodou dochází k uzavření povrchu vytvořením nové obrusné vrstvy.
Princip emulzního kalu spočívá ve směsi drobného kameniva spojité zrnitosti frakce 0-4 mm, asfaltové emulze, záměsové vody a aditiva označovaného jako stabilizátor. Tato kombinace vytvoří živičnou polotekutou, kašovitou směs, která se pokládá speciálním kladečem na předem řádně vyspravený (provedeny vysprávky obalovaným kamenivem nebo penetračním způsobem) a vyčištěný povrch vozovky. Postupným vyštěpením emulze a vypařením vody kalová vrstva tuhne, pevně přilne k původnímu povrchu a vytvoří tak novou ochrannou a obrusnou vrstvu. Po tuto dobu tuhnutí je nutné odklonit provoz do druhé poloviny vozovky. Tato živičná úprava se běžně používá na státních silnicích I., II., III,. tříd. Velice často je tato úprava žádána obecními úřady k úpravě místních komunikací a ostatních ploch v obcích.
Provádí se pomocí speciálního pokladače na podvozku TATRA 815. Samotná směs se skládá z katioaktivní asfaltové emulze, směsi přírodního drceného kameniva, stabilizátoru štěpení a záměsové vody. Veškeré komponenty jsou na pokladači, kde se materiály smíchají a pomocí kladecího rámu rozprostřou. Nejčastěji používány a doporučení nejvhodnější jsou dvojité vrstvy. Množství směsi na m2 je dané podle typu kalové směsi.
Stanovují se vždy na konkrétní zakázku a na základě prohlídky stavby s ohledem na přídavné práce (opravy výtluků, sanace trhlin, frézování apod.) a na případnou spoluúčast zadavatele.